Thursday, August 18, 2011

sEnArAi HArgA bArANGAN TrKwAal..

Salam n Salam Sejahtera..

Suma sihat ke? Diam x diam, pejam celik, pejam celik, dh 18 hari kita berpuasa
Aku harini bwu puasa..al-maklumlah, da masalah pompuan n demm panas
Cian aku, hahaha!
Ok la, kali ni aku nak cer pasai harga barangn terkawal
Actually, aku bukan amek kesah sgt pown pasai ni, sbb bukan aku tukang pembeli brangn runcit kat umah 2, setakat nk beli sos cili ke, kicap ke, taw gak. tapi klu kna beli ikan ke, ayam ke, mmg aku fail walaupon aku ni pompuan, abg aku pon teror g bab2 membeli brg2 cmnie..
Tapi, skng ni kan nak dekat rya, aku kna ka rajinkn dri nak amek taw..ye la, nnti nk mask rendang, nak wt ketupat...
Aku sendri tiap2 taun kena balut ketupat, al-maklumlah, aku ter0r balut..
Bukan aku kata, mak aku kata..
Hehe..
Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi Dan Kepenggunaan
Info senarai harga ni aku dapat dr Berita Harian harinie.

Harga Barang Terkawal Bg Setiap KG :
  1. ayam hidup = RM6.10 / kg
  2. ayam standard (disembelih n dibersihkn dgn kaki, hati n pedal) = RM7.20 / kg
  3. ayam super (disembelih n dibersihkn tanpa kaki, kepala, hati n pedal) = RM 8.05
  4. telur ayam gred A = RM0.36 per biji
  5. telur ayam gred B = RM0.35 per biji
  6. telur ayam gred C = RM0.34 per biji
  7. daging lembu tempatan = RM20 / kg
  8. daging lembu import = utk Sarawak je
  9. daging kerbau tempatan = RM20 / kg
  10. daging kerbau import (India) = RM12.50 / kg
  11. kubis bulat import = RM 3.20 / kg
  12. cili merah = RM11 / kg
  13. tomato = RM4.50 / kg
  14. kelapa biji (peringkat borong je) = RM1.50 sebiji (peringkt pmborong je)
  15. kelapa parut (peringkt runcit je) = RM6 / kg
  16. kacang tanah import = RM6.50 / kg
  17. bawang merah kecil (India) = RM4.50 / kg
  18. bawang putih (China) = RM6 / kg
  19. bawang besar import = RM3 / kg
  20. ikan kembung = RM11 / kg
Barang2 ni suma penting utk wat peesiapan rya t0l x. pelik gak klu p umah owg 2 dia x wat rendang ke, ketupat ke..
Ala, taun ni umah aku xwat lontong ngn ayam masak merah la. sbb kak sulung aku ngn familynyer braya KL dulu. selalunya abg ipaq aku 2 la rajin wat. kat umah aku menu wajib da ketupat daun palas (yg 3 segi 2) ngn rendang. kue rya pon ader. jumaat ni aku cuti, abg aku dh minx tlong utk wat kue rya, bole2..nnti leh aku kasi resipi ek..hehe..

No comments:

Post a Comment

I am not responsible for, and expressly disclaims all liability for, damages of any kind arising out of use, reference to, or reliance on any information contained within the site. While the information contained within the site is periodically updated, no guarantee is given that the information provided in this site is correct, complete, and up-to-date.

Tengs for dropping your idea!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © fatimahnabila Designed by azhafizah.com